Alpha 091027

Bönen var kvällens stora ämne på Alpha kursen.
Det var en ung tjej, Sara, som höll föredrag, och jag
tyckte hon var riktigt duktig.

Bönen är ett sätt att tala med Gud. Att samtala med honom.
Han vill umgås med oss, och han väntar på att vi
ska tala med honom, för han vill finnas där för oss.

I bönen kan vi be om saker som vi vill ha hjälp med,
eller så kan vi be för någon annan.
Kanske har du en kompis som har åkt på halsfluss.
Eller så kan man bara prata med Gud.
Ofta kanske man tycker att det jag har att be om inte är något speciellt.
Men för Gud är alla böner lika värda.

Mat 6:7
"När ni ber skall ni inte rabbla tomma ord som hedningarna,
de tror att de ska bli bönhörda för de många ordens skull.
Gör inte som de, ty er fader vet vad ni behöver
redan innan ni har bett om det.
"

Gud vet vad vi behöver, men han vill att vi ska be om det.
Som Sara sa idag, så tror jag också att Gud är smart.
Han vill ju umgås med oss, samtala med oss genom bönen.

Mat 7:7
"Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta så skall dörren öppnas.
Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner,
och för den som bultar, skall dörren öppnas.
"

Ofta kanske man tycker att Gud aldrig svarar.
Men jag tror att vi så gäran vill ha ett JA, att vi inte lyssnar efter
något annat.
Gud har tre svar att ge:
Ja, Nej eller vänta.
Hann kan svara direkt med ett JA och låta dig åka på den resan du
längtat efter.
Eller så kan Gud svara NEJ, för Gud vet att det inte är det
rätta.
Eller så kan Gud svara VÄNTA.
Det kanske inte är rätt tid för dig nu, men om ett år eller två
då kanske det är dags. Du kanske inte är redo än,
eller så har Gud några andra planer för dig först, eller
han vill kanske att du ska träffa en viss person när
på flyget.

En liknelse:
Skulle du ge ditt barn en kniv?
Eller skulle du låta din 15 årige son låna bilen för att
hämta sina kompis i stan?

Nej, för du vet att det inte är bra för dem.
Gud vet vad som är bäst för dig. Han vill dig inget ont.
Han älskar dig.

Sen tror jag också att det är viktigt att man inte bara ber om saker.
Utan att man också tackar Gud.
Det finns så mycket att tacka Gud för.
Så om du inte vet hur du ska be eller vad du ska be om,
börja med att tacka Gud, för de saker som du känner för.

Bönen brukar avslutas med "i Jesu namn Amen".
I Jesu namn ska man avsluta med, bara därför
att allt måste gå genom Jesus för att kunna komma till Gud.

Joh 14:6
"Jesus svarade: Jag är vägen, saningen och livet.
Ingen kommer till fadern utom genom mig."


Gud vill samtala med dig. Han väntar på att du ska be
till honom.
Du kan be precis som du vill.
Inget är rätt eller fel.
Du kan be i tio sekunder eller en timma.
Det viktiga är att du samtalar med Honom.
På bussen, på cyklen, på jobbet
eller vi matbordet.

Gud älskar dig och väntar på att du ska älskar honom tillbaka.

1 jenny:

skriven

hehe, men det är sjukt mycket roligare å shoppa än att städa :D Hur är det med dig då? kramkram!

2 Andreas:

skriven

Alltid trevligt att läsa om bön! Mycket bra inlägg! :)



Här är några till bra bibelverser om bön:



"Amen säger jag er: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er." (Matt 17:20)



"Tre gånger har jag bett Gud att få slippa detta lidande. Varje gång har han sagt: ´Nej, men jag är med dig, det är allt du behöver. Min kraft syns bäst i svaga människor.”" 2 Korintierbrevet 12:8-9

Kommentera här: