Hur man får statistikmätare på bloggen

Jag fick en fråga av Mikaela gällande statistikmätare på bloggen och jag tänkte försöka förklara hur man lägger in det.

Det första du måste göra är att bli medlem på SUSNET.SE

När du väl är medlem så ska du klistra in räknarkoder på din blogg. Gör såhär:

1. Kopiera koden från rutan som du kommer att hitta under räknarkoder till din statistikmätare.

 

2. Klistra in koden i din kodmall-framsida under <head>. Det är denna koden som registrerar dina besökare. Så varje gång någon går in på din första sida på bloggen så registreras det. Du kan alltså klistra in denna koden i alla dina 4 kodmallar.

Nu ska vi lägga in mätaren så att den syns på din blogg. Jag har min i sidmenyn:

Gör såhär:

1. Kopiera koden från rutan nedan.

2. Klistra sen in koden där du vill att den ska synas på din blogg. T.ex. i sidmenyn. Jag har min under

<div id="side"> i kodmallen.

3.  Sen klistrar du in varje kod från susnet, om du bläddrar ner lite på sidan, där den ska vara i koden du just kopierade. Dvs där det står "Koden från susnet här". Det finns en kod som visar totalt, en för denna månaden, en för denna veckan, en för idag och en kod som visar hur många som är online just nu.

 

Sen sparar du och ser om den hamnat där du vill.

Jag ville ändra lite färger på min mätare så jag klistrade in följande i kodmallen över den koden som du kopierade från rutan ovan: <div id="visitors">.

 

I min stilmall klistrade jag in:

#visitors {

background: ;
color:#666666;
font-family: Tahoma;
font-size:10px;
text-align:left;
padding: 0px 0px 0px 0px;
}

I stilmallen kan då bestämma lite själv hur jag vill att den ska se ut med färger och typsnitt o.s.v

 

Lycka till nu! Och fråga om ni inte förstod.

1 Mikkis, 17 år och gravid:

skriven

Tack så jätte mycket! Nu lyckades jag :)

2 MOA:

skriven

SV: Jaså har du? Vad var det för ras då? Dvärg eller guld? :D

Ja jag har två honor som heter Pocky och Fisen (haha ^^) och en kastrat som heter Cris ^^



Åh, vad heter hon/han då? :D

3 johan:

skriven

kanon bra inlägg syster

4 G:

skriven

Uppdateras det där? Kan man ha det i en annan färg?

5 Maria en Norrlandsblogg:

skriven

Sv ja de tycker jag att du ska göra :) allt bra med dej ?:)

6 Anonym:

skriven

Hej förstod inte riktigt hu man ändrade fär på själva mätaren klistrade in det
#visitors {

background: ;
color:#666666;
font-family: Tahoma;
font-size:10px;
text-align:left;
padding: 0px 0px 0px 0px;
}

i stilmalen och ändrade färger osv men fungerade inte, tacksam för svar

Kommentera här: