Bakning!

Klockan 10:00 satte jag igång att baka idag. 
Småfranska och snabba rågbullar
Mums! Sen fick jag gå till affären för att jästen tog slut.
Men allt ordnade sig men snart så är mjölet slut. Dock
så tror jag att det räcker med bakandet för idag. Det är
kokett här inne och jag svettas som en gris. Jag
måste öppnad fönstret snart :p

Här får ni några läckra bilder på mitt bakverk.







Snabba Rågbullar 4st

1dl grovt rågmjöl                1. Ugnen 200 grader
1dl vetemjöl                         2. Blanda allt utom filmjölken i en skål.
½ msk bakpulver                3. Tillsätt filmjölken och arbeta till en deg. Använd en träsked.
1krm salt                              4. Ta upp degen på mjölat bakbord.
1msk farinsocker               5. Dela degen i 4 delar och forma till avlånga bullar.
1½ dl filmjölk                       6. Ställ bullarna på en plåt och skär ett snitt i var och en.
                                               7. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Ät dem helst nygräddade.




Småfranska 8st

2 dl fingervarmt vatten    1. Ugnen 250 grader
2 msk olja                          2. Häll fingervarmt vatten, olja och salt i en skål. 
2 krm salt                               SMula ner jästen. Rör med träsked.
25g = ½ paket jäst            3. Tillsätt mjöl, och ev. mer mjöl än det står.
4-5 dl vetemjöl                       Fortsätt att arbeta degen tills den släpper från skål.
                                             4. Låt ev. degen jäsa i skålen ca 15 min.
                                             5. Smörj en plåt. Knåda degen smidig på ett lätt mjölat bakbord.
 Pensling                            6. Rulla degen till en längd. Dela den i 8 delar och rulla 
                                                  varje deg till en bulle. Lägg på plåten. 
  ½ ägg                                7. jäs brödet till ca dubbel storlek.
  Vallmofrö                          8. Pensla av. bullarna och strö på lite vallmofrö.
                                             9. grädda mitt i ugnen tills de fått gyllenbrun färg.
                                                 Ca 8 minuter.
                                           10. Ta ut bullarna och lägg dem på galler att svalna.


Ha en superhärlig dag nu allihopa!
Puss <3
1 Olessia:

skriven

gott det ser ut :) duktig du är

2 Becca:

skriven

Söt blogg du har =)

Kika gärna in --> www.lovelybecks.blogg.se

3 FRIDA:

skriven

Vad gott det ser ut att vara! :D

4 sabina:

skriven

sv: joo, okej (: gud, vad det ser gott ut!

5 Elena:

skriven

hehe det ska jag :D allt bra?

6 malin:

skriven

-" okej =)

vad gör du ?

7 nadia a.:

skriven

Hellu :) Godkväll ^^

8 sabina:

skriven

sv: jo visst är den? :) Bakade du de helt själv?

9 malin:

skriven

Okej :) va trevligt !

10 nadia a.:

skriven

jo de ba bra , hur e de själv?:)

11 FRIDA:

skriven

sv; Kan tänka mig det! Älskar rågbullar :D haha

12 sabina:

skriven

sv: ja okej :) tog inte så värst länge ;) Jo, det är alltid kul att baka! (:

13 -- LINDEROTH, Denise:

skriven

Gott :D

14 malin:

skriven

typ ingenting :P

15 malin:

skriven

Jaha, jaa de skulle inte ja våga . eller me hund :P

16 tova:

skriven

Nej så gott det ser ut att va :D

17 lisette:

skriven

Hallå där :) Jag har precis laddat upp massa kläder på min outlet där jag säljer både skor, accesoarer, kläder och blandat.. snart tänkte jag även börja att lägga upp smycken :)



Http://lisettee.blogg.se/outlet



Här ovanför ser du direkt adressen till min outlet, hoppas du hittar något.. skriv en kommentar om du finner något du är intresserad av :) kram lisette !!

18 Emelie:

skriven

tack :) Jag hoppas på att bli frisk snart! Pussss <3

19 Carro:

skriven

Sv: det är inte kul heller. Men det ordnar sig säkert. =)



Bullarna ser goda ut.

20 Emelie:

skriven

Ja det MÅSTE (!!!!!) vi! :D Jag blir snart av med gipset så :D Puss<3

21 malin:

skriven

Naaj, inte direkt :P hah hatar mörkret seriöst ! :S hah :P

22 malin:

skriven

Japp :)

Kommentera här: