Glutenfritt och mjölkfritt liv

En period nu framöver kommer jag äta mjölkfritt och glutenfritt, så gott det går. På bara några dagar har jag redan märkt stor skillnad! Magen är mycket lugnare efter en måltid än den varit tidigare, trots att jag fuskat och ätit julgodis (som faktiskt innehållit mjölk och gluten)
Och hur kommer det sig, tänker ni kanske, att jag ska äta mjölk-glutenfritt? Jo, det hela började eller ska jag kanske säga slutade, förra helgen.
 
Magnus och jag hade precis börjat våran helg med tacos när jag kände hur magkatarren började smyga sig på. Jag tog omeprazol (som jag btw lyckats trappa ner till var tredje dag) och novalucol. Det lugnade ner sig så pass att jag kunde somna, men magen var mycket utspänd och det gjorde ont i mellangärdet, högst upp på magen.
 
När jag vaknade på lördagen var magen lugn och vi åt frukost och begav oss till stan för att inhandla de sista julklapparna. När vi kom hemåt vi hamburgare med pulled pork och lite julgodis och kaffe på det. Sen började magkatarren smyga sig på igen och jag tog magmedicin igen, men det blev bara värre och värre. Frammåt 23.30 så hade jag så ont att det krampade i hela magen, och det spred sig till hela bröstkorgen. Det gjorde så fruktansvärt ont! Jag hade sådan kramp att jag inte kunde andas och knappt prata med magnus för att förklara hur jag kände mig. Jag kunde inte sitta, inte ligga ner, inte stå still. Jag gick runt i min lilla etta och visste inte vad jag skulle göra. Magnus ringde 1177 men hamnde sjätte i kön och det kunde jag inte vänta på, jag trodde att jag inte skulle överleva mycket länge till. Så vi satte oss i bilen och körde in till akuten. På vägen dit började jag slappna av det värsta släppte. Så vi gick aldrig in på akuten. Klockan 01.00 kände jag mig väldigt spänd i magen och det ömmade men jag kunde i alla fall somna.
 
Klockan 03.00 vaknde jag och hade jätte ont igen och blev super rädd. Då det var nästan 12 timmar sen vi åt ordentligt så tog jag lite varm mjölk, men efter två munnar fick jag gå och kräkas. Sen kräktes jag i ca 16 timmar innan illamående och ömmandet i mellangärdet började släppa. På 1177 pratade jag med en sköterska som forskat mycket kring allergier och liknande och hon började prata om gluten och mjölk och sa att min mage kunde vara ett öppet sår just nu och att det var därför som jag mådde som jag gjorde. Vi pratade också om möjligheten att det kunde vara vinterkräksjuka. Magnus har dock inte blivit sjuk, därför tror jag knappt att det var vinterkräksjukan.
 
Jag har två gånger tidigare fått sådana krampanfall i magen, detta året. Men inte såhär intensiva, detta var mycket värre än jag haft innan, och det har aldrig lett till att jag kräkts i 16 timmar!!!
 
Jag överväger också möjligheten att det kanske är gallsten trots att det inte satt i höger sida av magen. Så nästa steg är att kontakta vårdcentralen och kolla om det finns gallsten och eventuellt göra en gastroskopi. Men första steget är att prova att äta glutenfritt och mjölkfritt ett tag. Det kräver mycket met planering än jag är van vid, men mår jag bättre av det så är det helt klart värt det. Kaffet går också bort tyvärr, och det har jag redan under hösten dragit inte väldigt mycket på.
 
 
 

Kommentera här: